کـلـیـنـیـک تخصـصـی
پوسـت، پیوند مو و لیزر

جستجو
Close this search box.
ویتامین ها و جوانسازی

 تاثیر ویتامین ها و مواد مغذی در جوانسازی پوست

در حالی که سرم‌ها ، کرم‌های موضعی و همچنین درمانهایی نظیر لیزر ،تزریق فیلر ،تزریق بوتاکس و سایر پروسیجرهای زیبایی ممکن است ظاهر چین و چروک و روند پیری را در مناطقی که استفاده می‌شوند کاهش دهند، اما نمی‌توانند با پیری سلولها و واکنش هایی که در بدن شما اتفاق می‌افتد که منجر به کاهش استحکام بافت پوست ،کاهش تولید کلاژن والاستین می شود مبارزه کنند و همچنین کرم ها ، لوسیون ها و درمانهای جوانسازی در واقع با سطح پوست شما در ارتباط هستند  و برخی از مواد  جوانساز که عملکرد ضد پیری دارند در بیشتر موارد  نمی‌توانند از طریق پوست جذب شوند و استفاده موضعی را بی‌معنی می‌سازد.

 تاثیر ویتامین ها در جوانسازی پوست

مصرف خوراکی و تزریقی ویتامین ها می تواند عملکردی داخلی داشته باشد که اثرات آن به ظاهر پوست می رسد به عبارتی از  درون به بیرون کار می کنند و در نتیجه سلامت درونی و بیرونی را به همراه دارند. این بدان معنا نیست که باید از راه حل های موضعی چشم پوشی کرد. قوی ترین روش های جوانسازی و  تاخیر در روند  پیری در  واقع  از ویتامین ها و کرم های موضعی برای ایجاد یک دفاع قدرتمند و چند جانبه استفاده می کنند.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها به بدن افراد  کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی مورد نیاز بدن  دریافت شده است ، به‌ویژه اگر کمبود ویتامین  در بدن وجود دارد  ، و به گفته متخصصان، بسیاری از بزرگسالان به اندازه کافی ویتامین Dیا B12 دریافت نمی‌کنند، که منجر به بروز  اختلالات مرتبط با افزایش سن می‌شود و سلامت عمومی بدن را کاهش میدهد . 

با این حال، اثربخشی  انواع مختلف  ویتامین ها در مورد جوانسازی وتاخیردر  روند پیری متفاوت است و با یکدیگر برابر نمی باشد. برخی از ویتامین ها در مقابله با اثرات افزایش سن بسیار قوی تر از بقیه هستند. به همین دلیل است که این مقاله موثرترین ویتامین‌ها را برای ایجاد  پوستی  جوان ، بدون چین و چروک و شاداب  رتبه‌بندی می‌کند.

۱- کلاژن

کلاژن  را می توان سلطان جوانسازی پوست نامید  ، به همین دلیل است که بسیاری از درمان‌های جوان‌سازی بر تجدید یا احیای تولید کلاژن در بدن تمرکز می‌کند .  می‌توان تحریک تولید کلاژن  را بدون  استفاده از روش های جوانسازی تزریقی و موضعی شروع کرد، فقط با افزودن کلاژن به رژیم غذایی خود. کلاژن پروتئینی است که به حفظ سلامت  پوست وافزایش استحکام آن  کمک می‌کند و با افزایش سن بدن میزان کمتری از کلاژن را تولید می‌کند که منجر به چین و چروک ، افتادگی پوست و کاهش استحکام بافت پوست می‌شود.

اعتقاد بر این است که تولید کلاژن از اوایل دهه بیست شروع به کند شدن می کند. با این حال، زمانی که بدن ما شروع به کاهش تولید کلاژن می کند، می توانیم با مصرف مکمل از کاهش سطح تولید آن جلوگیری نماییم .  تحقیقات علمی نشان داده شده است که مکمل های کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد وعمق  چین و چروک را کاهش می دهد. یک مطالعه ی 12 هفته ای روی 72 مراجعه کننده خانم نشان داد که مصرف منظم مکمل حاوی 2.5 گرم کلاژن (همراه با چندین ماده مغذی  دیگر) به طور قابل توجهی ظاهر کشسانی و نرمی پوست را بهبود می بخشد. اگر می خواهید جهت جوانسازی و بهبود کیفیت پوست خود مکملی استفاده نمایید ،مصرف کلاژن می تواند انتخاب مفیدی باشد .

۲- ویتامین A

ویتامین A  پتانسیل بالایی جهت  کنترل روند  پیری سلول ها دارد  و این روند را از   درون  بدن کنترل می نماید و قوی‌ترین دلیل برای اینکه چرا باید بعد از مصرف مکمل کلاژن ویتامین Aرا استفاده  این  است که روند پیری را در ظاهر پوست کند کرده و کاهش میدهد . ویتامین A همچنین به عنوان رتینول شناخته می شود که عنصر اصلی بسیاری از مکمل ها و سرم های جوانساز و ضد پیری را تشکیل می دهد. ویتامین A به طور طبیعی توسط بدن ما تولید نمی شود، به این معنی که باید با خوردن غذاهای غنی از آن یا با مصرف آن به عنوان مکمل در بدن تامین شود ، ترتینوئین، که از ویتامین A مشتق شده است، ثابت شده است که باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک می شود که عملکردآن  با تداخل آنزیم‌هایی که کلاژن را در لایه پوستی  تجزیه می‌کنند، می باشد و باعث ایجاد کلاژن جدید می‌شود.

عملکرد ویتامین A فقط مربوط به پوست نمی باشد بلکه با اثر بخشی در سلول های بدن باعث  افزایش عملکرد بینایی و سیستم ایمنی می گردد وهمچنین سبب بهبود عملکرد  قلب و ریه هامی شود و سلول های بدن را حمایت مینماید تا به درستی کار کنند.همانقدر که با افزایش سن ، پوست انسان پیر می شود اندام های درونی بدن  نیزفرسوده  می شود – اما می توان با کمک ویتامین A  سرعت روند پیری را کاهش دادو آن را به تعویق انداخت.


علاوه بر مصرف مکمل های  حاوی ویتامین  A می توان آن را با مصرف جگر گاو، تخم مرغ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، اسفناج و هویج در رژیم غذایی خود دریافت کرد.

تاثیر ویتامین D در جوانسازی پوست

۳- ویتامین D

ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود، زیرا یکی از راه های سنتز آن  قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.  ویتامین D همچنین یک ویتامین  موثر در جوانسازی وضد پیری قوی است .تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین D با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش،(که  یکی از شایع ترین علل چین و چروک و آسیب به پوست است ) ، در پیشگیری از پیری زودرس موثر است.  

در حالی که اثرات ویتامین D بر روند پیری مدت‌ها ناشناخته مانده است، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین آفتاب بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد، با مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که ویتامین D این قدرت را دارد که طول عمر متوسط را تا 33% افزایش دهد.

یکی از راه های دریافت ویتامین D  قرار گرفتن در معرض نور خورشید است اما باید در نظر داشت که بیش از اندازه قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث آسیب به پوست نیز می شود پس نباید زیاده روی کرد . مکمل های ویتامین  D به همراه سایر ویتامین ها با برند های مختلف موجود می باشد .همچنین نوع تزریقی آن نیز در دسترس است با انجام آزمایش خون و تعیین میزان این  ویتامین  می توان تعیین کرد که چه نوع مکملی ، با چه دوزی و چه مدت باید استفاده شود . غذاهای حاوی ویتامین D شامل شیر غنی شده، ماهی قزل آلا، ماهی تن و سویا می باشد.

تاثیر ویتامین E در جوانسازی پوست

 ۴- ویتامین E :

با افزایش سن، بدن ما برای سالم ماندن به ویتامین E بیشتری نیاز دارد ،جای تعجب نیست، زیرا ویتامین E نقش اساسی در تنظیم سیستم ایمنی بدن را  دارد. به عنوان یکی از اولین لایه های دفاعی پوست، ویتامین E به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد اما به سرعت توسط اشعه های خورشید تخریب می شود  و این اتفاق  خوبی برای پوست  نیست، زیرا ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد، اتم های ناپایدار که به سلول ها آسیب می رسانند و با پیری مرتبط هستند را خنثی می کند.

ویتامین E نه تنها از پوست در برابر چین و چروک و خطوط ریز محافظت می کند، بلکه می تواند تولید کلاژن را افزایش داده و بازسازی سلولی را تسریع کند وهمچنین سبب رشد  سلولهای  جدید در  پوست شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی ویتامین E به عنوان یک مکمل به طور چشمگیری محافظت پوست در برابر تجزیه کلاژن را افزایش می دهد. ویتامین E برای عملکرد اندام های داخلی  بدن و پوست بسیار مفید است.  

همچنین نشان داده شده است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد و به طور بالقوه  افراد را در برابر زوال مغزی  محافظت می کند.ویتامین E  به صورت مکمل به تنهایی و یا در ترکیب با سایر ویتامین ها با برند های مختلفی موجود می باشد و برای سلامتی ضروری است و به طور طبیعی در بادام، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی، مارچوبه، آووکادو و انبه یافت می شود.

۵-رسوراترول

رسوراترول شاید قبلاً در مورد کلاژن، ویتامین A و ویتامین D شنیده باشید، اما احتمالاً رسوراترول برای شما جدید است. اما زمان آن فرا رسیده است که با این آنتی اکسیدان کوچک قدرتمند آشنا شوید زیرا یکی از قدرتمندترین سلاح های شما در برابر پیری است. رسوراترول مسئول ایجاد رنگ قرمز  انگور و تمشک است و همچنین با چین و چروک و خطوط ریز مبارزه می کند.

در حالی که مطمئناً می توانید مقدار زیادی رسوراترول را از توت ها در رژیم غذایی خود دریافت کنید، می توانید به راحتی آن را به عنوان یک مکمل به رژیم غذایی خود اضافه کنید. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مانند نور خورشید، یکی ازدلایل  اصلی پیری پوست است. اما نیازی نیست لذت بردن از آفتاب را متوقف کنید (اما نباید در این امر زیاده روی نمود).

تحقیقات نشان داده است  که رسوراترول از پوست در برابر پیری زودرس ناشی از نور UV محافظت می کند. رسوراترول همچنین باعث افزایش طول عمر می شود این آنتی اکسیدان را  می توان از مکمل هایی که با برندهای مختلف وجود دارد تامین نمود  و همچنین می توان  رسوراترول را از شراب قرمز، بادام زمینی، انگور، زغال اخته، کرن بری ،بلوبری، رزبری ،آلبالو ،گیلاس ،تمشک ،شاه توت ،انار و شکلات تلخ دریافت کرد.

۶- زینک Z :

زینک که به آن روی هم می گویند یک ماده معدنی ضروری است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و نقش های مهمی در بدن انسان دارد، اما بدن ما به طور طبیعی روی تولید نمی کند. به همین دلیل، ما باید زینک  را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها به دست آوریم.  بدن انسان جهت انجام بسیاری از فرآیند ها به زینک  (روی) نیاز دارد، از جمله سنتز پروتئین ها، تنظیم سیستم ایمنی بدن و التیام  وبهبود زخم ها.  همچنین این ویتامین پتانسیل بالایی در جلوگیری از روند پیری دارد.  

تحقیقات نشان داده است که کمبود روی روند پیری را تسریع می کند، در حالی که  تامین آن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری ها و عفونت های مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد. روی همچنین نقش کلیدی  در رشد و رویش   مو دارد و نقش عمده ای  در جلوگیری از ریزش مو برای مردان و زنان دارد .

از آنجایی که روی نقش مهمی در رشد و ترمیم  مو ایفا می‌کند، جای تعجب نیست که مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های روی می‌تواند از ریزش مو  جلوگیری نماید . مکمل زینک را می توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر ویتامین ها مورد استفاده قرار داد . منابع غذایی حاوی روی شامل صدف، غلات کامل، گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، میگو ،لابستر  و خرچنگ است.

تاثیر کورکومین در جوانسازی پوست

۷- کورکومین (زرد چوبه)

اثرات مثبت کورکومین بر پیری برای مدت طولانی است که ارزیابی گردیده است ، اما تحقیقات جدید این پلی فنول را در کانون توجه قرار داده است. کورکومین که در ریشه گیاه زردچوبه یافت می شود، منجر به بهبود شناخت و حافظه می شود و اکنون به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر در حال بررسی است. زردچوبه گیاهی است که بیشترین مقدار کورکومین را دارد و یک مکمل غذایی رایج است.همچنین مشخص شده است که کورکومین باعث افزایش عمر طیف گسترده ای از ارگانیسم ها، از مگس میوه گرفته تا کرم و مخمر می شود.

علل مختلفی برای پیری وجود دارد، از استرس اکسیداتیو گرفته تا تجزیه سلول‌ها و از دست دادن طول تلومر( کلاهک‌هایی که در انتهای کروموزوم‌های ما قرار دارند و تعیین کنننده سرعت روند  پیری سلول هاهستند )  و مشخص شده است که کورکومین بر طیف گسترده‌ای از آنها تأثیر مثبت دارد و امروزه به عنوان یک مکمل قدرتمند با برند های مختلف در کنار سایر ساپلمنت ها برای افراد توصیه می گردد. زردچوبه گیاهی است که بیشترین مقدار کورکومین را دارد و یک مکمل و ادویه  غذایی رایج است.

۸- سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که از کمبود ویتامین E  در بدن جلوگیری می کند. می توان آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها به دست آورد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلنیوم می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با روند  پیری ایفا کند، به‌ویژه وقتی صحبت از اختلالات و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند تومورها و بیماری‌های قلبی عروقی باشد.

سلنیوم همچنین با تاثیر بر اندازه تلومرها ( کلاهک‌هایی که در انتهای کروموزوم‌های ما قرار دارند و تعیین کنننده سرعت روند  پیری سلول هاهستند ) مرتبط می باشد . همچنین مشخص شده است که افراد مسن‌تر با سطوح پایین سلنیوم نسبت به افراد دارای سطوح بالای سلنیوم، به میزان قابل‌توجهی میزان مرگ و میر بالاتری دارند. منابع سلنیوم شامل آجیل (به خصوص آجیل نوع برزیلی)، غذاهای دریایی، گوشت و تخم مرغ است.

مطالب مرتبط